Heeft u dat gevoel ook wel eens. Dat u samen met uw partner op uw vrije dag een klus heeft geklaard. Bijvoorbeeld het op orde brengen van uw tuin of het opknappen van één van uw kamers in huis. En dat u dan op het einde van de dag aan het nagenieten bent van het resultaat. Al dan niet met koffie en appeltaart of misschien wel een wijntje. Dat heerlijke gevoel van dat hebben we toch maar weer mooi voor elkaar. Herkent u dat?

Waarom is OEE belangrijk?

Wat zou het mooi zijn als medewerkers binnen een productieorganisatie dit zelfde gevoel zouden kunnen ervaren tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Het meten van de Overall Equipment Effectiveness (OEE) is hiervoor een uitstekend hulpmiddel. De OEE meet namelijk niet alleen de prestatie van een aantal medewerkers aan een productielijn of machine maar geeft vooral ook inzicht in de mate waarin die medewerkers er in geslaagd zijn om middels verbeteringen de OEE te verhogen. Doordat de medewerkers zelf de reden van elke stilstand in de OEE Toolkit aangeven zijn – zij als geen ander – op de hoogte van wat er precies aan de hand is.

OEE resultaten in de dagelijkse praktijk

In de dagelijkse praktijk zien we nog steeds veel te vaak dat de OEE resultaten niet echte besproken en gedeeld worden met de operators op de werkvloer. In dat geval worden de OEE resultaten gebruikt door managers die hiervan rapportages maken voor het hoger management en om andere afdelingen te informeren over hun productie mogelijkheden. Dit mag dan wel rust en duidelijkheid geven binnen de organisatie maar het geeft de operators op de werkvloer nog niet het gevoel dat ze er toe doen. Laat staan dat ze er veel voldoening ervaren van de energie die ze er in gestopt hebben.

OEE voor operators

Hoe kunnen we dit dan wel voor elkaar krijgen? Zorg er voor dat de operators dagelijks een korte terugkoppeling krijgen van de resultaten van de voorgaande dag. Dat ze middels een ‘stilstanden Pareto’ inzicht krijgen in alle stilstanden en daag ze uit! Geef operators een ‘challenge’: Klopt deze rapportage? Waar liggen volgens jullie de grootste knelpunten? Wat zijn de belangrijkste oorzaken? Hoe zouden we die kunnen aanpakken? En om niet te vergeten “wie” of “wat” hebben we daarbij nodig? Dit zijn zomaar een paar korte vragen waarmee je een start kunt maken met het meer betrekken en van je operators bij het verbeteren van je productieproces.

OEE voor de fabrieksvloer

Belangrijk is dat je de operators laat voelen dat ze er toe doen, dat je ze betrekt bij het zoeken naar oplossingen van verliezen. Zorg ervoor dat ze tijd krijgen om verbeteringen uit te werken en/of deel kunnen nemen aan verbeterteams, al dan niet in samenwerking met collega’s van de technische dienst of de kwaliteitsdienst.

Daarom is OEE belangrijk!

Iedere verbetering waarvan de operator het gevoel heeft dat hij er aan bijgedragen heeft zal ook hem een goed gevoel van waardering geven. Bovendien werkt het motiverend om successen, ook al zijn ze beperkt, te vieren. Trakteer eens op een taartje bij de koffie of verzin iets creatievers. Kortom; creëer een ‘YES!’ gevoel.

 

More on OEE? Get the 10 elemental aspect of OEE in 1 whitepaper. Download the whitepaper here:

 

 

Recent Posts