In dit blog gaan we in op de vraag wat u kunt verwachten tijdens het doorlopen van een software pilot met de OEE Toolkit. Stelt u zich voor dat u op zoek bent naar de juiste OEE-software om uw productiviteitsverliezen te visualiseren. U hebt prijzen en functies vergeleken, u bent bijna klaar om uw beslissing te nemen, maar u bent nog niet helemaal 100% zeker. Er klinken een paar “wat-als” in uw hoofd. In deze situatie raden wij u aan een testfase – een OEE software pilot – te doorlopen voordat u op weg gaat naar grootschalige adoptie. Maar wat kunt u verwachten?

 

Implementatie van OEE als CI instrument

De implementatie van OEE als instrument voor Continu Verbeteren (CI) vereist een visie op de toekomstige situatie. Om bedrijfsprocessen te transformeren, moet u de bedrijfswaarde voor de OEE pilot definiëren als onderdeel van de CI-werkwijze. Wij raden u aan om de tijd te nemen om dit goed te doen, omdat het de basis zal leggen, verwachtingen met het management zal vestigen, de efficiëntie van uw team zal verbeteren, procesafval zal elimineren en de tijd zal verminderen die nodig is om van uw project te profiteren.

 

Toekomstvisie op uw fabriek start met een OEE pilot vandaag

We willen benadrukken dat Continuous Improvement geen project is met een begin en een einde: het is een groei- en leermentaliteit over hoe u de fabriek als een team kunt runnen. De bekende “Plan, Do, Check, Act” cyclus zal vele malen worden herhaald om de gewenste verbeteringsresultaten te bereiken.

 

Hoe ziet het proces van het implementeren van een OEE software pilot eruit?

In essentie ziet het proces van een OEE software pilot-implementatie er precies hetzelfde uit als een implementatie voor 100+ lijnen. Het enige verschil is de schaal – hier test u op slechts één machine, met een beperkte tijdspanne van drie maanden, en een gerichte inspanning in het testen van de OEE-software. Om de piloot te laten slagen, is het van het grootste belang om een machine te kiezen waar succes gegarandeerd is. FullFact zal u adviseren hoe u dit kunt doen. Na het bereiken van overeenstemming over de doelstellingen van de pilot, alsmede over de omvang en de randvoorwaarden van het OEE software pilotproject, volgen de volgende stappen:

 

Initiele stap: Vorm een projectteam

Een succesvolle pilot-implementatie vereist een organisatie van business process owners, inclusief belangrijke stakeholders zoals Inkoop, IT, Team Leads en Process Engineers. Samen bepalen zij de omvang van het project, de doelstellingen en de metingen voor de betrokkenheid en de cultuuromslag. Het is belangrijk dat alle deelnemers dezelfde focusgebieden delen om het project vooruit te helpen. En de betrokkenheid van IT is van vitaal belang: een pilot kan een verandering van de infrastructuur en extra middelen in tijd en investering vereisen.

 

Stap 1: De Kick-Off en Plant Survey

Een kick-off is gepland om het softwaresysteem te introduceren bij het projectteam en de klant. Tijdens deze bijeenkomst bespreken we het project en hoe we van elkaar kunnen leren.

 

Stap 2: Planning en controle

Na de kick-off zal FullFact het projectplan en de planning afronden. Op dit moment wordt aan beide partijen duidelijk gemaakt wat er gedaan moet worden om het gehele OEE-systeem van FullFact te implementeren, en wie er bij het proces betrokken zal worden.

 

Stap 3: Workshops

Onze gespecialiseerde consultant zal dan een sessie faciliteren waarin de OEE Industry standaard wordt uitgelegd aan het projectteam van de klant. Hier zal de consultant samen met het team alle informatie verzamelen die nodig is om de beschikbaarheid, prestaties en kwaliteitsverliezen in te vullen alvorens over te gaan naar Stap 4.

 

Stap 4: Installatie en training

Een FullFact engineer zal de database en de configuratie voorbereiden met behulp van het definitieblad zoals vermeld in stap 3. Wanneer de engineer bij u aankomt, zal hij/zij controleren of alles in orde is om de software te installeren. Na de installatie wordt er een training gegeven over het gebruik van de software. Dit is het begin van het verzamelen van gegevens.

 

Stap 5: Analyse workshop

Na negen weken verwachten we dat de klant met behulp van de software voldoende informatie heeft verzameld om zijn gegevens te adresseren. We bezoeken de site nog een keer om de gegevens te controleren en te adviseren over eventuele optimalisatiemogelijkheden. Dit is ook een kans om het project in zijn geheel te evalueren.

Als u meer informatie wilt over hoe u OEE effectief in uw fabriek kunt implementeren, kunt u hier de OEE-whitepaper downloaden »

 

Ervaringen van OEE pilotklanten

Plant manager Remy de Kuyper van Koninklijke De Kuyper en process optimizer Jan Tjoelker bij Royal Fassin bevestigen het: het uitvoeren van een pilot geeft u de ervaring die u nodig heeft. De belangrijkste redenen voor stilstand aan de lijn komen aan het licht, waardoor je vervolgens aan de slag kunt met het aanbrengen van verbeteringen.

Jan Tjoelker, Process Optimizer bij Royal Fassin:

“In de eerste weken hebben we al kunnen zien wat de redenen zijn voor stilstand aan de lijn en welke producten het grootste deel van deze onderbrekingen veroorzaakten. Bovendien hebben we een verschil in output tussen de ploegen opgemerkt en hebben we waardevolle informatie verzameld over de gemiddelde tijd tussen de reparaties. Deze inside-informatie van OEE Toolkit heeft ons geholpen om op zeer korte termijn de eerste verbeteringen voor de werkvloer te realiseren”.

 

Remy de Kuyper, Plant Manager bij Koninklijk De Kuyper over zijn ervaring met een OEE software pilot:

“We kwamen in contact met OEE via het ERP-systeem dat we gebruiken – er zit een OEE-module in. We merkten echter een aantal beperkingen op: we wilden kunnen inzoomen op de werkelijke redenen voor stilstand. Maar het systeem leent zich daar niet voor. Het maken van analyses was erg omslachtig. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een OEE-oplossing.

“De eerste stap was het handmatig bijhouden van OEE-stilstand met behulp van FullFact’s ManualCollect. Na een paar maanden zijn we met RemoteCollect gaan werken. Dat maakte voor ons een groot verschil. Bijna alles ging automatisch, en de metingen werden zo veel nauwkeuriger. Maar dat betekende ook dat onze OEE nu vele malen lager is dan tijdens de (foutieve) meting van OEE in de ERP periode.”

“Ook de rapportagemogelijkheden zijn eindeloos, ze geven me inzicht in de mogelijkheden tot verbetering, al is het niet altijd eenvoudig om te kiezen welk rapport gebruikt moet worden. Ik wil me graag ontwikkelen in het lezen van rapporten en het kiezen van de redenen voor stilstand die leiden tot een verhoogde prestatie van onze OEE. Ik ben erg blij met de inzichten en verbeterde prestaties, en ik ben zeer hoopvol gestemd over wat de toekomst zal brengen!”

 

Conclusie over hoe een OEE software pilot te starten

Om een OEE pilot te laten slagen, moet u beginnen met uw visie en de OEE Toolkit pilot beschouwen als een manier om gebruik te maken van Continuous Improvement processen.

Het is belangrijk om met uw projectteam een solide basis op te bouwen, met duidelijke doelstellingen en toegewezen rollen om het project te begeleiden. Vervolgens zal de pilot een realistisch beeld geven van hoe de implementatie van OEE software op grotere schaal zou kunnen verlopen. De ervaringen, OEE inzichten en verbeteringen zullen helpen bij het bouwen van een business case voor hoe Overall Efficiency Effectiveness uw fabriek(en) zou kunnen transformeren.

Last-but-not-least zal de OEE pilot verborgen verliezen aan het licht brengen, hoewel het bereiken van operational excellence natuurlijk tijd, moeite en zorgvuldigheid vergt. Het is niet altijd gemakkelijk, maar het is enorm lonend om als team een hogere productiviteit te bereiken.

 

 

 

Recent Posts

Automate Partner en FullFact Partnerschap

Automate Partner en FullFact Partnerschap

FullFact Solutions en Automate Partner, een Deen Deens automatiseringsbedrijf dat gespecialiseerd is in robot, visie, data-acquisitie en productiviteitsverbetering, hebben een partnerschap aangekondigd dat de internationale groei van FullFact voor de Deense markt...

Lees meer