Deel 2
Gevaar 2: kennis en ontwerp van OEE-implementatie wordt toegewezen aan slechts één persoon in de organisatie
Een ander gevaar dat ik signaleer is dat technische kennis over het ontwerp en de inrichting van de OEE Toolkit niet decentraal is binnen de organisatie. Een voorbeeld: het configureren van stamgegevens is alleen bij één persoon in de organisatie bekend hoe het kan worden gedaan, soms de productmanager of systeembeheerder.
Maar wat gebeurt er als deze persoon van bedrijf verandert? Hoe wordt deze kennis door het hele bedrijf verspreid? Je zou je eigen val kunnen maken als je de informatie niet verspreidt wanneer deze persoon vertrekt. Als je geluk hebt, heeft de opvolger kennis van de OEE Toolkit, maar dit is liever een uitzondering op de regel.
Ik zou willen pleiten om kennis over OEE Toolkit te verspreiden onder meerdere mensen, inclusief mensen op de werkvloer. De eerste operators en de middenmanagers zouden moeten weten hoe ze met informatie uit de OEE Toolkit moeten spelen, zodat verliezen op een adequate manier kunnen worden opgelost.
Kortom, het is belangrijk om OEE-kennis, verbetermethoden en implementatieontwerp binnen de organisatie te decentraliseren om waardeverlies van OEE Toolkit als een instrument voor continu verbeteren te voorkomen. Het is ook absoluut noodzakelijk om de OEE Toolkit niet alleen als een tool voor de manager te beschouwen, maar ook door de operators te laten uitvoeren.
Refresh OEE Workshop voor operators
Als u zich realiseert dat dit een probleem is binnen uw bedrijf, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen en om advies te vragen. Een eenvoudige manier om bepaalde problemen op te lossen, is door een Refresh Workshop Operators en Supervisors te hosten.