Om korte orderdoorlooptijden te realiseren, kostendoelstellingen te halen, goed om te gaan met de druk op budgetten en aan de kwaliteitseisen te voldoen, moeten de juiste prioriteiten worden gesteld. Maar waar te beginnen en wat te doen? Deze blogserie gaat over de fundamenten van OEE. We zullen de 10 belangrijkste vragen rond het onderwerp OEE beantwoorden en inzicht geven in de mogelijkheden die OEE biedt.

10 dingen die iedereen moet weten over OEE
Ontvang de whitepaper met de belangrijkste kennis over Overall Equipment Effectiveness hier »

Vraag nummer 6:

6. Welke gegevens moet u verzamelen voor OEE?

Alvorens OEE te meten, moet worden besloten wat precies zal worden gemeten. De basis is het vinden van verliezen op het gebied van beschikbaarheid, prestatie en kwaliteit. De gegevens die zullen worden geregistreerd, verschillen van apparatuur tot apparatuur. Het doel is echter om alle verliezen in beeld te brengen, gepland of niet, verklaarbaar of niet: Want uiteindelijk moeten ze worden geëlimineerd!

Wie is verantwoordelijk voor de juiste OEE data collectie?

De operator is verantwoordelijk voor het verzamelen van de juiste OEE gegevens. De verwerking van de gegevens is de verantwoordelijkheid van de werknemer die toezicht houdt op de lijn en de ploegen – de lijnmanager, in de meeste gevallen. De OEE data moeten in duidelijke schema’s aan de productievloer worden gepresenteerd. Door deze kennis te delen, zal het productieteam betrokken zijn – en zich betrokken voelen. Dit wordt vaak verwaarloosd, maar heeft bewezen de effectiviteit naar een hoger niveau te brengen. Extra werk voor de operator? Het meten van OEE moet geen extra werklast voor de operator opleveren. De implementatie van OEE is een goed moment om te kijken naar alle zaken die de operator nu registreert. Neem elk datapunt onder de loep en vraag jezelf af: Wat doen we echt met deze gegevens?

In veel situaties worden de productie ook geregistreerd in de OEE (en met de juiste OEE software kan dit worden gerapporteerd). In al die gevallen: elimineer oude registraties methodes en vervang ze door één gemakkelijke en snelle registratie: de OEE. Op deze manier kan de OEE registratie leiden tot een hele opluchting voor de operator.

Een business case bouwen met een gekwantificeerd overzicht

Enkele richtlijnen voor OEE dataverzameling

  1. Als u het op papier zou doen, moet een volledige dienstregistratie op één enkel A4-formulier passen
  2. Het (denkbeeldige) formulier bevat tijd-, kwantiteits- en kwaliteitsregistraties
  3. Een goed inschrijvingsformulier vervangt vele andere inschrijvingen
  4. Een goede registratie is geen tijdrovende zaak

Op die manier kunnen op een eenvoudige en snelle manier volledige ploeggegevens worden verzameld, hetzij op papier, hetzij elektronisch. Hoe dan ook, het is van cruciaal belang de operator te betrekken bij het proces en hem de nodige bevoegdheden te geven, aangezien dit de persoon is die rechtstreeks met het proces verbonden is. Zij hebben onmiddellijke (toegang tot) kennis van wat er werkelijk gebeurt en zij kunnen en moeten dit beïnvloeden.

Onthoud: management en personeel kunnen veel doen om het productieproces te ondersteunen, maar uiteindelijk zijn het de operator en zijn machine die het doen. Maak niet de fout om te proberen de belangrijkste persoon in uw waardecreatie buiten te sluiten!

Dagelijkse terugkoppeling van OEE data

Het volledige potentieel van OEE wordt bereikt wanneer de exploitant niet alleen dagelijks de gegevens verzamelt, maar ook dagelijks feedback krijgt. Deze feedback moet dagelijks worden gepresenteerd aan personeel en management. Niet om te rechtvaardigen wat er gebeurd is, maar om uit te leggen waar de werkvloer problemen en moeilijkheden ondervindt. De personeelsleden rapporteren nu wat zij doen om dit te helpen verbeteren.

Het fundamentele verschil in deze manier van werken is dat shift-reporting niet top-down maar bottom-up gebeurt. Als de organisatie niet gewend is aan deze manier van werken, kan dit enige training en begeleiding vergen, en kunnen in korte tijd veel verborgen problemen zichtbaar worden. Het is de taak van het management om dergelijke problemen niet langer te verbergen, maar ze op te lossen, aangezien deze problemen veel geld kunnen kosten.

 

Wilt u de hele serie over de 10 belangrijkste aspecten van OEE in één whitepaper? Download de whitepaper hier:

« Vorige blog: Hoe wordt OEE berekend? | Volgende blog: Is een hoger OEE percentage altijd beter? »

 

Meer over Overall Equipment Effectiveness (OEE)

 

Recent Posts

Is een hoger OEE percentage beter?

Is een hoger OEE percentage beter?

Dat hangt af van de doelstellingen van uw bedrijf. Wilt u dat de machines betrouwbaarder zijn? De kwaliteit constanter? Kleinere batches produceren? Sneller draaien, of juist wat langzamer maar stabieler? Het OEE percentage kan helpen om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om aan uw bedrijfsdoeltellingen te halen.

Lees meer
OEE berekening

OEE berekening

Om korte orderdoorlooptijden te realiseren, kostendoelstellingen te halen, goed om te gaan met de druk op budgetten en aan de kwaliteitseisen te voldoen, moeten de juiste prioriteiten worden gesteld. Maar waar te beginnen en wat te doen? Deze blogserie gaat over de...

Lees meer